fredag, september 15, 2006

louisep ljuger! - Oskoreigate VII

VALDAGSEXTRA!! Missa inte senaste nytt om hur "Folkpartist deltog i Nationaldemokraternas valmöte"

... eller är det VIII? IX? X? :-)

Läs mer om Oskereigate (via bloggar.se)

Jag hade tänk skriva ett inlägg på temat "analogt tänkande" eller "bristen på analogt tänkande". Skälet till detta var att jag insåg att frasen "...att vi andra ensidigt skall fördöma "terroristerna", något som t.ex. även ett legitimt motstånd - tänk: fransmännen mot nazistockupationen - mot USA:s ockupation av Irak ... " i förra inlägget om extremistiska Folkpartiet, säkert som amen i kyrkan skulle resultera i en respons typ: "Titta, nu jämför en jävla vänsterbloggare USA med nazismen igen!"

Det är nämligen på det viset som självantändning (fp/lib) fungerar nerbrytande på den intellektuella kapaciteten och då inte minst förmågan att kunna förstå paralleller, liknelser eller analogier. Bloggens kritik i fallet Oskoreigate har lett till otaliga exempel på denna förvirring. Titta bara på kommentarerna hos louisep: t.ex. "Uppenbarligen är Louise nazist. Jag kan bara be om ursäkt som inte förstått det innan!" Detta är så urbota dumt att man tappar hakan helt! Var har någon påstått att louisep skulle vara nazist? Definitivt inte på denna blogg eftersom det inte är någon som helst tvekan om att hon inte är nazist, men det kan ju inte innebära att hennes ideologi därför inte skall kunna granska i detalj.

Då upptäcker jag följande lilla intressanta utveckling och förveckling:

Louise 14/09/2006 - 23:37

Jag vet inte ens vem Oskrei är. Fredrik är inte nazist. Han har skumma länkar. Ja. Det har jag med, det betyder inte att jag sympatiserar med vare sig Esbatis åsikter eller åsikterna bland bloggarna på Gylf ens. Så stäm mig? Anmäl mig någonstans.

Samma sak igen: "Fredrik är inte nazist", men vem har påstått det?? Det går ju alldeles utmärkt att anamma en ideologi som kan ifrågasättas utan att det behöver handla om nazism!! "Anmäl mig någonstans." Men kära nån, då! Den här bloggen är ju en informell anmälan av liberala extremister till domstolen FOLKOPINIONEN!

Men sedan följer följande hjälpsamma kommentar:

Delphi-lisa 14/09/2006 - 23:46

Jag har rökt på ja? Men det var flera år sedan och rankar som ett av mitt livs största besvikelser. Jag skrev utan påverkan av fjolltobak som de säger här. Men bilden bevisar onekligen att Louise är brunhöger ja. QED.

Sen råkar jag veta att Louise diskuterade oskorei i andra sammanhang tidigare men det är en annan femma :D

Det är alltså en viss diskrepans mellan "Jag vet inte ens vem Oskrei är" och (stavfelet skall väl öka trovärdighet, kan tänka) och "att Louise diskuterade oskorei i andra sammanhang". På Liberal Debatt utryckte sig louisep fördömande när det gällde bruket av Googlesökningar "som bevis" och det kan man ju förstå att det är ett hotfullt redskap om man försöker sopa något under mattan.

Nu hittar jag inget konkret bevis på att Louise Persson "diskuterade oskorei i andra sammanhang" via Google, men det finns ju ingen som helst anledning att ifrågasätta gästbloggaren Delphi-lisa när hon säger sig veta detta. Vidare ljuger ju louisep i exakt det ögonblick hon skriver att hon inte vet vem Oskorei eftersom hon nu läst om honom på denna blogg! Däremot ger en Google-sökning på louisep och oskorei andra "bevis" i den liberala skandalen Okoreigate. Minst sagt innnnnntrrressant!

På en sida på Flashback Forum hittar vi följande ömsesidiga sympati:

2005-11-20, 20:26 #8
Medlem
Oskoreis avatar
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 457
En favorit: http://ironthorn.blogspot.com/
__________________ "We now hold the monopoly on rebel thinking" -Guillaume Faye www.motpol.nu
2005-12-21, 00:42 #10
Medlem
Herr Lindholms avatar
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 3 195
www.louisep.com
__________________ "To defend: this is the pact. But when life loses its meaning and is taken for naught, then the pact is to avenge!" -Heavy Metal Inget svar är fel svar, läs om den vilda jakten på CV:t. | Raffel i villaförorten - Barnvagnsmysteriet Hej Bullen, min flickvän har rasblandat. | Stöd Israel - köp israeliskt! Gammalt och nytt judehat - lär dig hemligheten bakom blodapelsinerna! Blogg: Iron Thorn | Gratis musik: Lamprey Systems | Guru: Robert Anton Wilson

Onekligen en pikant liten trekant där, men vi går vidare. Under rubriken Jag är i bloggkommentarsstrid med en fascist svarar Lindholm så här på frågan "Kan du ikke battle Oskorei? Nok lidt større udfordring...", d.v.s. varför han inte slåss mot Oskorei: "Varför skulle jag battla Oskorei för? Vi vet att vi har våra meningsskiljaktigheter, men vi är åtminstonde artiga mot varandra." Bra! Då vet vi att så länge högerextremister är artiga, då skall vi lämna dem och deras ideologi ifred. Tack, Fredrik, för detta klargörande! Nu kan alla demokrater sova lugnt om nätterna.

Som alla som följt Oskoreigate på denna blogg vet så startades detta genom att jag fick ett tips som ledde till en utmaning från Lindholm till följande bloggare (något som i detalj togs upp här):

So Fucking Liberal Peter vs dumheten Right Online (idag bara Johan Ingerö) Wolfenstein Oskorei

Tyvärr så nöjde jag mig då med att konstatera att "Peter vs Dumheten inte uppdaterats sedan december 2005" och missade därför följande intressanta material. Även om bloggen tydligen inte går att nå överhuvudtaget nu - har den liberala städpatrullen varit framme? - så finns det något som heter Google cache. Där kan vi börja med följande inlägg från Peter Ottoson:

När jag surfade runt i länklistan så noterade jag att LouiseP uppmärksammat Nelson Mandela. "Som om Nelson Mandela någonsin ens kommit på tanken att medvetet bomba och lemlästa oskyldiga civila människor. När utförde Mandela en enda våldsam handling?" Tyvärr så får jag nog säga att Mandela har ett oförtjänt gott rykte. Ingen betvivlar att han slogs för ett gott syfte och att hans motståndare var jävla as, men han måste nog ändå räknas som terrorist.

Som en parentes kan det nämnas att även Dick Cheney, den mest inflytelserika och extreme vicepresidenten i hela USA:s historia, länge kämpade för att Nelson Mandela och ANC skulle förbli stämplade som terrorister av USA. Dessutom röstade Cheney emot att Mandela skulle släppas från den långa fängsliga förvaring som Sydafrikas rasistregim utsatt honom för. Så visst är Google ett hot mot alla extremister, louisep! Du är själv inkluderad där.

"När uppmanades hjältemod hos motståndsrörelsen genom att som medveten strategi slita bebisar och skolbarn i stycken?", undrar louisep. Man behöver inte söka längre än till Ronald Reagan och Margaret Thatcher som hyllade just afghanska terrorister som sprängde skolbarn i luften på Kabuls flygplats: Frihetskämpar! Brottet som skolbarnen begick? Dessa barn borde ha vetat bättre än att ens tänka på att åka till Moskva. Detta var belagt med dödstraff av de av USA finansierade islamistiska terroristerna i Afghanistan. Men detta kommer givetvis inte louisep eller andra liberal att dissekera eller ifrågasätta. Brottslig ideologisk lojalitet.

Sedan dyker vår vän Oskorei upp med följande kommentar (snacka om att fiska i det liberala träsket):

At 15 oktober, 2005 14:13, Oskorei said...

Alltid trevligt att se Mandela och underkastelsemoralen sågas. Även en sådan hjälte som Gandhi hade för övrigt intressanta åsikter om svarta: http://www.dailytimes.com.pk/default.asp?page=story_23-3-2005_pg4_24 Trevlig blogg förresten.

Vidare hittar vi mer liberal reklam för Oskorei på ett annat inlägg hos Peter och dumheten:

Sen så läste jag också en intressant artikel som Oskorei tipsade mig om. Det verkar som att Gandhi var rasist! “part of Gandhi’s attitude stemmed from his belief in the Aryan Invasion Theory, claiming that the superior white race from the Steppes subjugated darker races all across Eurasia.”

Det är alltså ingen hejd på de liberala ikonoklasternas lust att riva ner världens hjältar från de upphöjda piedestalerna! Tänk om bara bråkdelen av denna bildstormarlust riktades mot de egna idolerna som verkar fått betongförstärkta piedestaler i den liberala fästningen.

Faktum kvarstår alltså att louisep svarade på en bloggutmaning från de två folkpartistiska ungliberalerna Erik Svansbo, riksdagskandidat för fp, och Mathias Sundin, inget mindre än oppositionsråd i Norrköping, som gett Louise Persson stafettpinnen. Sedan kommer hennes ideologiska parhäst - eller skyddsling? lärling? - Fredrik Lindholm och inkluderar Peter, Oskorei, Johan Ingerö i nästa etapp.

För att anknyta till början av detta inlägg: Detta betyder givetvis inte att Erik Svansbo eller Mathias Sundin skulle sympatisera med Oskoeri eller något liknande. Det betyder inget annat än att man kan rycka i vilken tråd som helst i den liberala - inkl. den folkpartiska - härvan för att hitta tveksamma kopplingar. Eller gräva varsomhelst i det liberala träsket och det bubblar fram unkna dofter. Dock betyder det att Svansbo och Sundin i allra högsta grad varit delaktiga i den självantändning (fp/lib) som fått ett stort antal människor att helt tappa den ideologiska urskiljningsförmågan. Det är illa nog.

Gå till val för ett mindre extremistiskt Sverige på söndag! Rösta inte på Folkpartiet, med andra ord.

Andra bloggar om den liberala smeten: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , & intressant.se

5 kommentarer:

Tobias Struck sa...

Härmed vill jag ge dig en ärlig chans. Du skall få säga vad det är med mina ideal, som liknar fascismens totalitära folkvurm: Jag använder våld BLOTT i konkret nödvärn (alltså icke som kontroll av de som jag ogillar eller ens vedergällning). Icke heller hotar jag med våld. Jag stjäl icke. Jag förtalar icke. Jag bedrar icke. I övrigt är jag för fri kapitalism. Jag är motståndare till all ojämlikhet inför lagen - så som rasism, sexism, aga, kollektivavtal skatter och bidrag. Förklara nu varför detta liknar fascism, utan att tala om utifall jag har badat skumbad med Oskorei (ja, det var skönt - nej, jag skojar). Om jag känner Fredrik Lindholm rätt(Ha! Ingen känner Lindan)så gillar hans Oskoreis integritet. Oskorei sätter sig på tvären. Sådant gillar gamle Lindan, serru. Han är en intellktuell särling, ett riktigt ORIGINAL, så som plägas...

demokratibloggen sa...

Tobias:

(detta svar refererar til Liberal Debatt här)

Hade jag läst det som du senare skrev så hade antagligen

1) kombinationen av utfall som "Och håll käft - eller är det för abstrakt för dig? Fingermålare. Fekaliefingermålare" och

2) "Jag tvivlar på att en hjärnknullad skitmålare kan ha något värde för andra än sin egen kulturgrupps intressen. Men så länge det bara rör sig om förtal, kan vi ju förtala honom tillbaka, kissdrickaren."

3) samt din minimering av det direkt odemokratiska budskapen från Oskorei som Svinstian refererade till

4) kombinerat med "Förnuft, Frihet, Framsteg!"

inte fått mig att fritt associera till Orwells nyspråk i 1984. Jag tyckte att ditt språkbruk och utfall rimmade dåligt med just "Förnuft, Frihet, Framsteg!"

När du senare visade en påtaglig ömsinthet i din syn på svagare människor så förstod jag att det jag hängde upp mig på ovan inte var allt du hade att komma med. Tyvärr tycker jag att de bredare lagren av liberaler just saknar detta för mig viktiga: en respekt för svaga och utsatta människor och en ambition att inte låta De Starka ohämmat få styra över utvecklingen. Just föraktet av svaghet är ett vktigt steg på vägen mot någon form av fascism.

Verbala påhopp och ohämmat bruk av invektiv är också en form av våld som jag inte tycker bör accepteras. Eftersom vissa människor drar sig undan och tiger när de blir verbalt angripna så ser jag detta som ett ingrepp i dessa människor yttrandefrihet. Det är dessutom respektlöst i största allmänhet.

Detta faktum att Lindholm är ett original skall väl inte få hindra mig från att rapportera om att En Liberal rekommenderar en fascistisk ideolog? Min allmänbildning har ännu inte nått fram till att läsa de politiska "klassikerna" som Marx, Lenin, Mao eller Hitler. Men låt oss nu fantisera att jag tyckte att Hitler var en särling som "satte sig på tvären" - det gillar jag! - och rekomenderat hans verk oreserverat, hade det fått förbli okommenterat? Hoppas inte det.

Tobias Struck sa...

Thomas. Angående det mustiga språket: Jag blev litet förvånad själv över mina överdrifter. Men jag antar att jag var litet uttråkad och ville se vad reaktionerna blev. Att kalla någon fascist (KLP) som inte själv kallar sig facist och att kalla någon lögnare utan bevis - är förtal. Det jag ropade till dig var inte värre, även om det var litet mer konstnärligt.

För mig som liberal är det väldigt viktigt att göra en skillnad mellan våld och ord, oavsett vad orden bär för mening. Våld hindrar en människa fysiskt. Ord hindrar möjligtvis henne psykiskt, men då är frågan vad hennes psyke skall ha förtur till? Inte något betydande ansvar, hoppas jag, om det nu är som ett rö för vinden.

Visst kan jag vara empatisk, och visst hatar jag översitteri, men det finns bara en väg framåt för en människa som utsätts för det som du kallar för verbalt våld - det är att stärka tron på det egna jagets absoluta rätt i själen. Det sker genom att svara en gång för alla och gå. Detta hindras ju inte kroppen till, om det nu bara är ord som har fjättrat psyket.

För att säga som Ekelöf:

"En värld är vaje människa,
befolkad av skuggor
i dunkelt uppror mot jaget
- konungen som härskar där."

Jag hade själv en psykos när jag var 22 och en 6 månader lång avgrundsdepression när jag var 27. Jag var alkoholist 5 år av min ungdom. Men nu är jag frisk från allt det där. Ingen har hjälpt mig. Jag hjälpte mig själv och talar nu om hur för pengar.

Ty jag har svårt att vilja arbeta med något annat och vill ju kunna försörja min familj. Men visst upplever jag att mitt ärende är större än att jag vill ha mycket pengar och fly till bergen. Det är just för psykisk svaghet som jag erbjuder en lösning. Den kostar 200 kronor i månaden under ett års konsultation. Det klarar alla plånböcker.

demokratibloggen sa...

"Thomas" kontaktar du bästa via krigskronikan.blogspot.com. Synd att du börjar en så intressant kommentar med att visa att du förläst dig på liberala konspirationsteorier. Men det är OK. Här är det liberalt och högt i tak.

Jag har ju självfallet läst det du skrivit på Liberal Debatt och det är ju också, om man uttrycker det lite diplomatiskt, "mustigt". Vilket är det som gäller: den kloka och sansade ton du har här eller den mer rabiata som råder på din egen hemmaplan?

Det fungerar ju så, som du säkert känner till, att man kan se på statisken varifrån läsare kommer och det har varit en ganska så tät trafik från just Liberal Debatt, så självklart har även jag följt detta. Men jag får väl ta mig en titt igen och återkomma.

om s.

demokratibloggen sa...

Nja, vet du Tobias, det är lite rörigt och allmänt tveksamt borta på liberal debatt. Varför skriver du t.ex. på sidan fyra av inlägget som jag länkar till i en kommentar här uppe:

"Louise, Freund! Jodå, man kan vinna mot dårar. Vi vann valet mot dårar, remember? Asturias är en ynklig förtalare. Han har lagen mot sig. Vi ser honom som en pestråtta mot en majbrasa."

Det ser ju trist ut, tycker jag.

Jag kommer inte ihåg allt som Thomas Lindström publicerat på krönikans många sidor, om det nu var något där du refererade till. Däremot kan jag med bestämdhet säga att jag här på denna blogg aldrig skrivt att KLP skulle vara fascistisk för det tycker jag inte. Varför skulle jag då skriva det.

Jag har varit väldigt specifik och i detalj talat om vad det är jag tycker är oroande: att liberaler kan acceptera en katt - Oskorei - bland de mer eller mindre äkta (liberala) hermelinerna. Hittar du något annat så kan du väl citera det så går det antagligen att få det ur världen.

om s.